29.08–08.11.2015
MECHELEN
terug

Jan Fabre

Al ruim 35 jaar neemt de Belgische Jan Fabre (°1958) een toonaangevende positie in als grensverleggend beeldend kunstenaar, theatermaker en auteur. Alle werken van Fabre verwijzen naar een geloof in het kwetsbare menselijke lichaam, het verdedigen ervan en stellen daarbij de vraag hoe het in de toekomst kan overleven. Metamorfose is een sleutelbegrip in de benadering van het artistieke parcours van Jan Fabre, waarin het dierlijke en menselijke bestaan continu interageren. Zijn kunstenaarschap is een poëtisch verzet in het teken van de schoonheid, een oefening in het verdwijnen. Doorheen de jaren vormde hij een eigen universum met terugkerende wetten, regels, personages, symbolen en motieven.

Searching for Utopia

Searching for Utopia (Jantje op zoek naar Utopia of een orakelsteen)
2002
polyester, papier-mâché
Searching for Utopia (met kunstenaar-ruiter rechtop staand)
2002
polyester, gips, zand, hars, bladgoud, textiel, hout
Searching for Utopia II (op hol geslagen)
2005
polyester, lederen riem, hout, aarde

Utopia en Thomas More zwerven al langer door het hoofd van Jan Fabre, of toch zeker sinds 1977 toen hij een performance bracht waarbij hij exotische bloemen neerlegde voor het huis waar More in Antwerpen verbleef. Tijdens CONTOUR 7 krijgen de artistieke sporen van deze langdurige verhouding een speciale plaats in de kamer naast het Hypocaustum, de eetkamer waar Hiëronymus van Busleyden More en andere humanistische vrienden ontving. In de muurschilderingen die deze kamer nog steeds sieren, vond More inspiratie voor zijn bekendste boek. Fabre presenteert een 8 mm-film met een re-enactment van zijn performance uit 1977, en enkele modellen voor zijn Searching for Utopia-sculpturen. In 1990 maakte Fabre een legendarisch werk waarbij hij het Tivoli-kasteel in Mechelen volledig met Bic-balpeninkt bedekte, een duidelijke uiting van zijn utopische geest.

Hommage Aan Thomas More

Hommage Aan Thomas More
1977
8 mm-pellicule
Re-enactment Hommage Aan Thomas More
2015
video, 8 mm-pellicule omgezet naar digitaal, 2′ 24″
Gemaakt in opdracht van
en geproduceerd door CONTOUR 7

Utopia en Thomas More zwerven al langer door het hoofd van Jan Fabre, of toch zeker sinds 1977 toen hij een performance bracht waarbij hij exotische bloemen neerlegde voor het huis waar More in Antwerpen verbleef. Tijdens CONTOUR 7 krijgen de artistieke sporen van deze langdurige verhouding een speciale plaats in de kamer naast het Hypocaustum, de eetkamer waar Hiëronymus van Busleyden More en andere humanistische vrienden ontving. In de muurschilderingen die deze kamer nog steeds sieren, vond More inspiratie voor zijn bekendste boek. Fabre presenteert een 8 mm-film met een re-enactment van zijn performance uit 1977, en enkele modellen voor zijn Searching for Utopia-sculpturen. In 1990 maakte Fabre een legendarisch werk waarbij hij het Tivoli-kasteel in Mechelen volledig met Bic-balpeninkt bedekte, een duidelijke uiting van zijn utopische geest.